Ljudkort

ljudkort

Ett ljudkort är en intern dator expansionskort som förbättrar input och output ljudsignaler till och från en dator under styrning av ett datorprogram. Termen ljudkort är också tillämpas på externa gränssnitt ljud som använder programvara för att generera ljud, jämfört med att hårdvaran i datorn. Typiska användningsområden för ljudkort är att ge ljudkomponenter för multimedia applikationer såsom komposition, redigering av video eller ljud, presentation, utbildning och underhållning (spel) och videoprojektion.

Professionell ljudkort (ljud gränssnitt)

Professionella ljudkort är speciella ljudkort optimerade för flerkanalig ljud inspelning och uppspelning, inklusive studiokvalitet. Deras användare följer vanligtvis Audio Stream Input Output protokollet för användning med professionell ljudteknik och musikprogram, men ASIO drivrutiner finns också tillgängliga för en rad konsument ljudkort. Professionella ljudkort brukar beskrivas som ”ljudgränssnitt”, och ibland har formen av externa rackmonterbara enheter som använder USB, FireWire, eller ett optiskt gränssnitt, för att erbjuda tillräckliga datahastigheter. Fördelen med dessa produkter är i allmänhet att de har flera in- och utgångar, direkt hårdvarustöd för flera in- och utgående ljudkanaler, samt högre samplingsfrekvenser och kvalitet i förhållande till den vanliga konsumentens ljudkort. I det avseendet liknar användning och syfte mer likt en specialiserad flerkanalsregistrator och realtidsljudmixer och processor, något som är möjlig endast i begränsad utsträckning på typiska konsument ljudkort. Å andra sidan, vissa funktioner i konsument ljudkort som stöd för miljöljudtillägg (EAX), optimering för hårdvaruacceleration i videospel, eller realtids effekter är sekundära, obefintliga eller ens önskvära i ett professionellt ljudkort.

Steinberg (skaparna av ljudinspelning och sekvens programvara, Cubase och Nuendo) utvecklat ett protokoll som styr hanteringen av flera ljudingångar och utgångar.

I allmänhet, konsumentkvalitet ljudkort införa flera begränsningar och olägenheter som skulle vara oacceptabla för en ljud professionell. En av en modern ljudkort syften är att tillhandahålla en AD / DA-omvandlare (analog-till-digital / digital-till-analog). Men i professionella applikationer, finns det oftast ett behov av förbättrad inspelning (analog till digital) konvertering kapacitet. Professionell studioinspelning behöver vanligtvis mer än de två kanalerna som ett konsument ljudkort har, och mer lättillgängliga kontakter, till skillnad från den mix av interna och ibland virtuella-och externa kontakter som finns i konsument kvalitets ljudkort.

Studiomonitor

studiomonitorer

Studiomonitorer är högtalare som är särskilt utformade för ljudproduktion applikationer, såsom inspelningsstudios, film, tv-studios, radiostudios eller hemmastudios, där exakt ljudåtergivning är avgörande, medan referens studiomonitorer används vanligtvis för att mäta hur en inspelning kommer att låta på en konsuments högtalare.

Yamaha NS-10, är en av de mest populära studiomonitorer genom tiderna bland ljudtekniker, innebär termen bildskärm som högtalaren är utformad för att producera relativt plana (linjära) faser och frekvenssvar. Med andra ord ger högtalaren en exakt återgivning av de tonala kvaliteter av ljudkällan ( ”ofärgad” eller ”transparent” är synonymer), och det kommer att bli någon relativ fasförskjutning av särskilda frekvenser-betyder ingen distorsion i ljud scenen perspektiv för stereoinspelningar.

Studioteknikern kan mixa inspelningar som låter bäst för det bredaste utbudet av uppspelningssystem (dvs high-end ljud, låg kvalitet radioapparater i klockradio och ”boom lådor”, i klubbens PA-system, i en bilstereo eller en stereo). Medan konservativa programföretag som BBC använder studiomonitorer av ”högsta möjliga prestationsnivå”, kan vissa hävda att övervakningen bör utföras med högtalare lägre teknisk kvalitet för att vara representativa för de system slutanvändarna är sannolikt lyssnar med. Men som ett offentligt programföretag som gör en massa levande material är BBC: s kriterier för studiomonitorer att visa att de ska vara ” så fria som möjligt från påverkbara fel ”. Det är vidare hävdat att på grund av tekniska framsteg inom vetenskapen om ljudöverföring bör utrustning i studion ursprungs mjukvaran  ha en högre standard prestanda än den utrustning som används för att reproducera den, eftersom den förstnämnda har en längre livslängd.

De flesta professionella ljudproduktionsstudior har flera uppsättningar av monitorer som spänner över intervallet av uppspelnings system på marknaden. Detta kan innebära ett urval av stora högtalare som kan användas i biografer, HiFi högtalare, bil högtalare, bärbara musiksystem, PC-högtalare och konsument hörlurar.

Förstärkning: studiomonitorer kan vara ”aktiv” (inklusive ett eller flera interna effektförstärkare (s)) eller passiv (dessa kräver en extern effektförstärkare). Aktiva modeller är oftast dubbelt förstärkta, vilket innebär att den ingående ljudsignalen är uppdelad i två delar av en aktiv crossover för låga och höga frekvenskomponenter. Båda delarna förstärks med användning av separata låg- och hög-frekvensförstärkare, och sedan den lågfrekventa delen leds till en woofer och den högfrekventa delen dirigeras till en diskanthögtalare eller horn. Bi-amplifiering är gjort så att man kan få en renare övergripande ljudåtergivning, eftersom signalerna är lättare att bearbeta före effektförstärkning. Konsument högtalare kan eller inte kan ha dessa olika design mål.

Skillnad mot hifi-högtalare

Inga studiomonitorer, bildskärm eller hi-fi, oavsett konstruktionens princip, har en helt rak frekvensgång, alla högtalare färgar ljudet i någon grad. Monitorhögtalare antas vara så fri som möjligt från färgning. Generellt är studiomonitorer fysiskt starka, för att klara av de höga volymer och fysiska stötar som kan bli i studion, och används för att lyssna på kortare bitar än hifi-högtalare, men inget hindrar dem från att användas i ett hemmamiljöer. Studiomonitorer blir alltmer vanliga  med intern förstärkning (aktiv), men inte alltid, medan hifi-högtalare vanligtvis kräver extern förstärkning. Studiomonitorer används av många professionella producenter och ljudtekniker. Fördelen med studiomonitorer är att produktionen ger bättre bättre till andra ljudsystem.

Köp ditt ljudkort och studiomonitorer redan idag.